Eerste meters met… de Peugeot Rifter

Om de mogelijke onduidelijkheid maar vast weg te nemen: de Peugeot Partner blijft bestaan. Zijn broeder die meerdere personen kan vervoeren gaat voortaan door het leven als Rifter. Denk nu niet dat de Fransen zich er gemakkelijk vanaf gemaakt hebben, want de Rifter is meer dan een Partner met een achterbank. De Rifter ziet er aanmerkelijk stoerder uit en is bedoeld als serieus alternatief voor de hippe, maar soms vrij krappe cross-overs. Rond Monaco rijd ik de eerste meters met deze voorname personenbus.

Dat de Rifter een anders-dan-anders-busje is zie je gelijk. Hij staat niet alleen wat hoger op zijn poten, de zwarte wielkastranden geven hem onmiskenbaar meer body. De stoere, rechtopstaande neus draagt Peugeots herkenbare familiegezicht en pas na de voorschermen toont hij zijn bedrijfswagen-aard. Daar lijkt de koets sterk op het vorige model Partner, wat ook geldt voor het achteraanzicht.

Binnenin is het typisch Peugeot dat de klok slaat. Het meest opvallende kenmerk is de hooggeplaatste tellerbak met de bekende i-Cockpit die in de Rifter (nog) beter bevalt dan in andere Peugeots. Dankzij het hoog opgetrokken dashboard staan de tellers hoger en is het stuur lager geplaatst, waardoor zowel de zitpositie als het zicht op de tellers voor de meeste mensen zeer goed zijn. De stoelen voorin krijgen de handen niet op elkaar vanwege de dun gevoerde zitting, achterpasssagiers hebben betere stoelen en heel veel leefruimte. Ook de kofferbak is gigantisch: waar anders vind je 775 liter ruimte onder de hoedenplank?

Relatief sportief, dus comfortabel

De eerste indruk doe ik op met de Rifter PureTech 110 met handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze benzinemotor bevalt goed in diverse andere modellen en maakt zijn imago ook in de Rifter waar. Bij het optrekken merk je dat deze personenbus 1.387 kg in de schaal brengt, zo’n 150 kg meer dan een vergelijkbare 3008. Als je de motor op toeren houdt is de Rifter vlot genoeg. Mocht je veel op vakantie gaan in de bergen of rijden met zware bepakking, dan raad ik de 130 pk sterke PureTech aan.

Peugeot geeft hoog op over de rijprestaties van de Rifter, die dynamischer moet rijden dan zijn neefjes Citroën Berlingo en Opel Combo. Uiteraard is alles relatief, want de Rifter is vooral behoorlijk comfortabel. Bij iets vlotter bochtenwerk moet de overhellende koets zich even ‘zetten’ waarna je redelijke bochtsnelheden haalt. Desondanks past een rustige rijstijl hem beter en wanneer je je daarvan bedient merk je alleen nog de wat stoterige verwerking van korte oneffenheden – zoals in vrijwel elke andere moderne auto.

De Peugeot Rifter staat eind 2018 bij de dealer en ruim voor die tijd publiceren wij een uitgebreide rijtest met de 100 pk sterke Rifter BlueHDi. Morgen rijden wij met de nieuwe Peugeot 508, waarvan je hier de eerste rij-indruk zult lezen.

N.B.: op de foto’s is een Rifter BlueHDi 100 afgebeeld.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *