Eerste rij-indruk vernieuwde Peugeot 508

Heeft een grote zakenauto nog bestaansrecht als er geen Audi, Mercedes of BMW op staat? De Peugeot 508 doet zijn best om het tegendeel te bewijzen en lijkt daar redelijk in te slagen. Een bescheiden update houdt de auto ook voor zakelijke rijders interessant.

Niet de motor, maar een verse transmissie is een van de belangrijkste toevoegingen aan de 508-reeks. ‘EAT6’ klinkt als de naam van een meergranenreep, maar het is de afkorting van Peugeots zestraps automaat. Deze is leverbaar als optie voor de eveneens verse 1.6 THP benzinemotor en standaard op de sterkste diesel, de 2.0 BlueHDI met 180 pk. In de basis is het een automaat van traditionele opzet, maar dankzij de nodige ingrepen is de transmissie in elk geval op papier even zuinig als een 508 met handgeschakelde versnellingsbak. Daardoor word je bij aanschaf niet meer met extra CO2-boetes gestraft. De meerprijs is een heel schappelijke 2.500 euro.

Reserve

Voor de zakelijke markt is de 2.0 BlueHDi de interessantste 508-uitvoering. Deze diesel is aanzienlijk sterker dan de instapper 1.6 e-HDi (150 tegen 115 pk) maar kost niet heel veel meer, heeft eveneens 20 procent bijtelling en is – in theorie tenminste – even zuinig. In de praktijk merk je die 150 pk er niet aan af, aangezien je meestal in een toerengebied rijdt waar die 150 paarden nooit tot uiting komen. Maar de reserve van 400 cc extra motorinhoud merk je nadrukkelijk wel. Jammer dat nu net op deze 1.6 e-HDi uitvoering die nieuwe automaat niet leverbaar is.

Een echte automaat

Dat is hij wel op de 1.6 THP, de enige benzinemotor van betekenis die Peugeot voor de 508 levert. Hij is opgewaardeerd naar een behoorlijke 165 pk. Ik reed deze motorvariant in combinatie met de nieuwe automaat. Net als bij de 2.0 BlueHDi haal je dat grote vermogen er vrijwel nooit uit, zeker niet omdat de schakelpunten van de automaat in beginsel op zuinigheid zijn afgesteld. Het is niet de modernste en niet de meest verfijnde transmissie in haar soort: vooral onder hogere belasting worden de versnellingen wat traag en onbehouwen gekozen. Maar het is wel een échte automaat, die onder normale omstandigheden vlot en netjes schakelt. Een verademing ten opzichte van de 2Tronic semi-automaat die Peugeot in bijvoorbeeld de basisversie en de hybride variant van de 508 levert, en dat is een forse winst.

De uiterlijke veranderingen houden niet op bij het leeuwtje dat nu weer ín de grille zit en niet er net boven. De hele autoneus is wat stomper gemaakt, en de achterkant van de sedan iets bijgetrokken, hetgeen de 508 een iets minder elegante maar wel sterker aanwezige auto maakt. Dat is volgens Peugeot voornamelijk gedaan op verzoek van de Chinese markt, die voor de 508 enorm belangrijk is geworden.

Blue Lease

In het interieur is het centrale scherm voortaan een touchscreen, zodat er weer een paar knoppen van de middentunnel zijn verdwenen. Voor het grootste deel is alles bij het oude gebleven. Het ruimteaanbod is nog steeds riant. De auto rijdt heel prettig: besturing en ophanging hebben een mooie balans tussen comfort en rijplezier. Er zijn weliswaar een aantal snufjes bijgekomen (een waarschuwingssysteem voor voertuigen in de dode hoek bijvoorbeeld) maar gadgets als een cruise control die automatisch afstand houdt, zijn er niet.

Prijzen beginnen bij 28.940 euro voor een basisuitvoering met een oudere benzinemotor; de interessantere 508-versies gaan richting de 35 mille. Wie zakelijk rijdt, moet even spieken in de speciale Blue Lease-folder, waar Peugeot de catalogusprijzen nog wat heeft laten zakken om de bijtelling nog iets naar beneden te helpen (20 procent voor alle dieselversies). Dus, zakelijke rijders van Nederland: niet meteen naar die Duitse premium showrooms rennen, maar ook even die grote Franse sedan een blik waardig gunnen.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *