Peugeot 208 Hybrid Air 2L demonstreert brandstofbesparing

Nog altijd werkt Peugeot toe naar een model waarvan het brandstofverbruik 1 op 50 zal zijn en dat in het jaar 2020 in massaproductie gebouwd kan worden. Op de aanstaande autoshow in Parijs demonstreert het merk de stand van zaken aan de hand van de 208 Hybrid Air 2L-demonstratieauto. 

Voor het meest recente onderzoek is Peugeot uitgegaan van een veelgekocht model, de 208 1.2 Pure Tech 82. Met samenwerkende partnerorganisaties is het op zoek gegaan naar methoden waarmee de CO2-uitstoot (die samenhangt met het brandstofverbruik) beperkt kan worden. De demonstratieauto Peugeot 208 Hybrid Air 2L laat het bereikte resultaat zien. 

Zoals de modelnaam al aangeeft is de benzinemotor aangevuld tot een hybride aandrijving. Peugeots Hybrid Air-aandrijflijn bestaat uit een benzinemotor en tank voor samengeperste lucht. Welke van de twee wordt gebruikt om de wielen aan te drijven (beide tegelijk kan ook) wordt automatisch bepaald op basis van de rij-omstandigheden. Zo kan in de stad op alleen lucht gereden worden. Dankzij hydraulische onderdelen kon de handbak vervangen worden door een automatische transmissie.

De tweede bijdrage is eveneens gestoeld op een bekend principe: iedere kg gewichtsreductie staat voor 1 g/km minder aan CO2-uitstoot. Uiteindelijk wist Peugeot 100 kg van de 208 af te snoepen. Dat bereikte het niet alleen door een mix van staal, aluminium, composiet en carbon toe te passen, maar ook door bestaande onderdelen te herontwerpen. Door bijvoorbeeld de roestvrijstalen uitlaat dunner te maken verbeterde de efficiëncy van dit onderdeel met liefst 20 procent. 

Daarna werd de Peugeot 208 nog eens op luchtweerstand onderzocht. De demonstratieauto staat iets lager bij de grond, laat lucht vrij stromen onderlangs de body en heeft andere banden en wielen dan de reguliere 208. Juist deze, schijnbaar kleine aanpassingen hebben tot grote efficiëntie geleid. Peugeot spreekt over een 20 procent betere weerstandscoëfficiënt. In de toekomst zullen we de resultaten vast toegepast zien in nieuwe Peugeot-modellen. 

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *