Peugeot 308 GTi is gemaakt voor het plezier [Update]

Peugeot introduceert de ‘hot hatch’ 308 GTi. Deze performanceversie van de Peugeot 308 is gemaakt voor rijders die alles uit de auto willen halen. Hij verschijnt in twee vermogensvarianten.

Aangezien het GTi-label staat voor prestaties, zullen we daar maar mee beginnen. De Peugeot 308 GTi-topversie, die 270 pk meekrijgt, legt het 0-100 km/u-sprintje af in 6 seconden. De eerste 1.000 meter wordt weggewerkt in 25,3 seconden. Daarvoor zorgt de getunede 1,6 liter viercilinder THP-motor, die ook leverbaar wordt met 250 pk. Het maximale koppel van 330 Nm is beschikbaar tussen de 1.900 en 5.000 tpm. Er wordt handmatig geschakeld met zes verzetten.

De Peugeot 308 GTi is voorzien van een Torsen ‘limited-slip’ differentieel met herziene traction control-instellingen. De besturing werkt samen met de Torsen-techniek, onder meer om exacte feedback van de wielen te geven. Andere zaken die Peugeot heeft aangepakt bij de 308 zijn het gewicht, het chassis, de remmen, de vering en demping. Zo ligt de GTI 11 mm dichter bij de grond.

De snelle 308 zal verkrijgbaar zijn in zes lakkleuren, waarvan het nieuwe Ultimate Red met Perla Nera Black-accenten voorbehouden is aan de 270 pk-versie. Standaard heeft de GTi wielen in 18 inch lichtmetaal, optioneel zijn 19 inch exemplaren te bestellen. De full-led-lampen flankeren een zwarte grille. Onder de bumper zitten twee voorspoilers. De pedalen en schakelpookknop zijn in aluminium uitgevoerd. Verder kleden antracietkleurige accenten het interieur sportief aan.

Wie de GTi 270-uitvoering bestelt krijgt de sportstoelen in leder en alcantara. Optioneel is het Driver Sport Pack verkrijgbaar. Deze zorgt voor een diepere grom uit de twee uitlaten en voorziet in de Sport-knop, waarmee het centrale instrumentencluster speciale performancecijfers kan tonen. Meer uitrustingsinformatie volgt zodra de prijzen bekend worden.

Update

De auto debuteert volgende week op het Goodwood Festival of Speed.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *