Realistische crashtest toont gebreken aan

De Duitse consumentenorganisatie Adac heeft een crashtest uitgevoerd met een Peugeot 308 en een Ford Fiesta. Een botsing tussen de twee modellen toont aan dat er nog veel te verbeteren valt.

Het ene na het andere model scoort tegenwoordig vijf sterren in de crashtest van EuroNCAP. Adac stelt die manier van testen nu ter discussie door een meer realistische botsproef uit te voeren. De zusterorganisatie van de ANWB liet twee auto’s op elkaar inrijden in plaats van tegen de muur.

De test werd uitgevoerd met een snelheid 56 km/u met een raakvlak van 40 procent tussen de auto’s. Hoewel zowel de Peugeot 308 als de Ford Fiesta vijf sterren scoorde bij de EuroNCAP crashtest vertonen beide modellen nu gebreken.

De kreukelzones van de twee auto’s zijn niet geheel in werking getreden en de grens van de stabiliteit van het inzittendencompartiment is bereikt. Dit komt omdat de krachten die loskomen bij de crash niet gelijkmatig worden verdeeld. Adac pleit ervoor dat fabrikanten meer samenwerken om de botsstructuren van auto’s beter op elkaar af te stemmen. De voorste balk in de constructie moet groter en bij alle auto’s op ongeveer gelijke hoogte, zodat de krachten direct op de goede plaats terecht komen en de kreukelzones effectiever in werking treden.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *