Nieuwe Peugeot 407 komt eraan

Peugeot heeft meer informatie en fotos van de nieuwe 407 vrijgegeven. Zoals verwacht mocht worden, is de vormgeving van de 407 gebaseerd op die van de 407 Elixir concept car die in september te zien was tijdens de autotentoonstelling in Frankfurt. Behalve de definitieve productieversie van de sedan wordt ook de 407 SW voorgesteld.

De carrosserie van de 407 heeft een dynamische vormgeving met een lange motorkap. Met name de voorzijde vinden we een tikje agressief, wat wordt veroorzaakt door de opvallende plooien richting A-stijl en de grote grille die nog het meest wegheeft van een opengesperde bek. De 407 SW heeft een aantal stijlkenmerken van het Elixir studiemodel gekregen, daar waar dat niet was verwacht. Voorbeelden zijn onder meer de opvallende C-stijlen en de panoramische achterruit. Geheel volgens de laatste mode kan deze onafhankelijk van de achterklep geopend worden.

Groter dan de 406

De nieuwe Peugeot 407 belooft een ruime auto te zijn. Met een totale lengte van 4,67 meter en een breedte van 1,81 meter is de auto in ieder geval een maatje groter dan zijn voorganger de 406. Het interieur is sober gehouden, met een weinig verrassend instrumentenpaneel en middenconsole. Peugeot heeft vooral flink nagedacht over het creëren van opbergruimte. Naast een kofferinhoud van 407 liter is er in het interieur een flink aantal opbergruimten te vinden, onder meer in de middenconsole, een ruimte links van het stuurwiel en een multifunctionele armsteun op de achterbank.

Complete reeks motoren

Met de 407 mikt Peugeot duidelijk op een beoordeling met vijf sterren in de crashtest van Euro-NCAP. Actieve hoofdsteunen, voor-, zij- en raamairbags en een airbag aan de stuurkolom moeten zorgen voor een topscore. Het motorenaanbod van de 407 zal in eerste instantie bestaan uit vier benzinemotoren en twee diesels. Instapmodel wordt een 1.8l met 16 kleppen. Daarnaast zal ook een 2.0 liter motor leverbaar zijn, een 2.2 en een 3.0 V6 met 211 pk en 290 Nm.

De kleinste dieselmotor is een 1.6 HDi, die PSA samen met Ford ontwikkelde. Daarnaast is een 2.0 liter HDi leverbaar. Topmodel van de dieselreeks wordt uiteindelijk een 2.7i V6, deze levert een vermogen van ruim 200 pk en een koppel dat boven 400 Nm uitkomt. Op gebied van transmissies is er keuze uit een handgeschakelde vijfbak en een elektronische viertraps automaat. De 3.0 V6, met een topsnelheid van 235 kilometer per uur, is voorzien van een automatische zesbak met Tiptronic-functie.

Peugeot zal de 407 leveren in drie hoofdvarianten: Comfort, Sport en Executive. Elke uitvoering heeft zijn eigen specifieke accenten. Bij de Comfort voert grijs de boventoon, terwijl de sport zich vooral door verchroomde en zilverkleurige details onderscheidt. De Executive heeft onder meer accenten in rood walnoothout. Elk van deze uitvoeringen kan weer gecombineerd worden met meerdere uitrustingsniveaus en bekledingsopties. De Peugeot 407 komt over enkele maanden op de markt, de 407 SW laat nog iets langer op zich wachten. Ook staat er een 407 Coupé op stapel, deze wordt verwacht in 2005.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *