Nieuwe topdiesel voor 307

Het dieselgamma voor de Peugeot 307 wordt aan de bovenkant uitgebreid met een vierde motorvariant. De 2.0 HDi 16V is goed voor 100 kW/136 pk en een maximum koppel van 320 Nm. De krachtbron is vanaf maart 2004 verkrijgbaar in de hatchback, Break en SW.

De 307 is immens populair in ons land. De Auto van het Jaar 2002 (en winnaar van talloze andere onderscheidingen) krijgt er de komende tijd echter een paar fikse concurrenten bij. We noemen bijvoorbeeld de nieuwe Golf (al leverbaar) en Astra (vanaf april in de showroom). Om met name in het belangrijke zakelijke segment zo min mogelijk marktaandeel te verliezen, heeft Peugeot haar dieselaanbod versterkt.

De 2.0 HDi 16V is gebaseerd op de bekende achtkleps variant met 79 kW/110 pk. De belangrijkste verschillen zijn de aluminium cilinderkop met 16 kleppen, een nieuw hogedruk (1.600 bar) inspuitsysteem van Siemens en een turbocompressor met variabele geometrie. Het resultaat is een royaal koppel van 320 Nm bij 2.000 toeren, dat door de overboost-regeling zelfs kortstondig kan oplopen tot 340 Nm.

In de file herken je de 16-kleps diesel aan de rode i op de bips (waar zagen we dat nou eerder ) en onder de motorkap onderscheidt hij zich met het opschrift HDi 16V op het kleppendeksel. We moeten nog tot eind februari geduld hebben voor de prijzen.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *