‘Zakenauto van het Jaar’ als rallywapen?

Voor rallyfans is er slecht nieuws: Peugeot zet de 206 WRC niet langer in in het World Rally Championship. En dat is erg jammer, want het apparaat presteerde niet alleen super, maar hij zag er ook waanzinnig uit. Maar er is geen reden tot paniek want er is een nieuwe welp getraind voor de strijd in de koningsklasse van de rallysport: de 307 WRC.

Opvallend is dat Peugeot niet eenvoudigweg heeft gekozen voor een driedeurs versie van de Zakenauto van het Jaar, maar voor de gesloten uitvoering van de Coupé Cabriolet. Uiteraard is de dakconstructie fors verstevigd. Door deze verstevigingen is de auto, die sowieso al zwaarder is dan een gewone 307, vrij zwaar. Waarom dan toch die CC? Nou, omdat een van de nieuwe regels voor volgend seizoen is dat de carrosserie niet minder mag wegen dan 320 kg.

Onder de motorkap van de 307 WRC ligt een 2.0 liter viercilinder, die een vermogen levert van 300 pk. Het koppel bedraagt 580 Nm en dat al bij 3500 tpm. Bij de 206 WRC lag de motor in lengterichting, maar bij de 307 is de motor dwars voorin geplaatst. De versnellingsbak is daarnaast geplaatst. Aandrijving is op de achterwielen.

Tja, het blijkt wel dat Peugeot de zaken serieus heeft aangepakt. Komende seizoenen moet gaan blijken of de auto net zo succesvol kan zijn als zin voorgangers.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *